نوشته شده توسط : yasamin



شرکت بامسئولیت محدود، به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شود.
ماده 94 قانون تجارت، شرکت بامسئولیت محدود را چنین تعریف کرده است :
” شرکت بامسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است. “

مدیران شرکت بامسئولیت محدود
مدیران شرکت بامسئولیت محدود، ارکان اداره کننده ی شرکت بامسئولیت محدود می باشند. مدیران باید اشخاص حقیقی بوده و اهلیت قانونی برای انجام مدیریت داشته باشند.
در این رابطه ماده 105 قانون تجارت مقرر می دارد : ” مدیران شرکت کلیه اختیارات لازمه را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهد داشت ” با توجه به نکات ذیل :
1- شرکت به وسیله مدیر یا مدیران ( یک یا چند نفر ) اداره می شود.
2- مدیر یا مدیران ممکن است از بین شرکاء و یا خارج از آنان انتخاب شوند.
3- مدیر یا مدیران ممکن است موظف یا غیرموظف باشند.
4- مدت تصدی ممکن است محدود یا نامحدود باشد. برخلاف شرکت سهامی که مدت خدمت مدیران بیش از دو سال نیست.
در صورتی که مدیر شرکت برای مدت محدودی تعیین شده باشد؛ انتخاب مجدد به وسیله مجمع عمومی شرکاء به عمل می آید. البته باید دانست اگر شرکاء در مجمع عمومی قرار یا تصمیمی در مورد محدود کردن اختیارات مدیران برخلاف اساسنامه اتخاذ نمایند، در برابر اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن می باشد. چون مدیران شرکت طبق اساسنامه باید انجام وظیفه کنند و هر اختیاری به آن ها تفویض یا سلب شود باید به موجب اساسنامه باشد.
مسئولیت مدیر شرکت بامسئولیت محدود در مقابل شرکاء، همان مسئولیتی است که وکیل در برابر موکل دارد.
توجه داشته باشید در شرکت های غیر سهامی مانند شرکت بامسئولیت محدود ، برخلاف شرکت های سهامی :
1- تعداد مدیران حداقل خاصی ندارد و ممکن است یک نفر یا چند نفر باشند.
2- ممکن است مدیران از بین شرکاء باشند یا از خارج شرکت.
3- مدت ماموریت مدیران محدودیت خاصی ندارد و ممکن است برای هر چند سال یا حتی به صورت نامحدود تعیین گردند.

تصمیمات شرکاء
تصمیمات شرکاء درباره شرکت زمانی رسمیت داشته و معتبر است که لااقل نصف کسانی که سرمایه شرکت متعلق به آن هاست و موافقت نموده باشند. و اگر در دفعه اول این اکثریت حاصل نگردید باید دوباره تمام شرکاء دعوت بشوند در این صورت هر گونه تصمیمی که اکثریت عددی شرکاء بگیرند معتبر خواهد بود هر چند دارای نصف سرمایه شرکت نباشند. لازم به توضیح است که روابط بین شرکاء تابع اساسنامه شرکت است و اگر در اساسنامه در خصوص تقسیم نفع و ضرر ترتیب خاصی پیش بینی نشده باشد تقسیم نفع و ضرر به نسبت سرمایه شرکت خواهد بود.

هیئت نظار و وظایف آن
برابر ماده 109 در صورتی که شرکاء شرکت بامسئولیت محدود بیش از دوازده نفر باشند باید دارای هیئتی به نام نظار بوده که در حقیقت همان هیئت بازرسی یا بازرسان شرکت می باشند و حداقل هر سال یک مرتبه باید مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهند و مهم ترین وظایف هیئت نظار به قرار ذیل است :
1- پس از انجام انتخابات هیئت مزبور ضمن تحقیق باید اطمینان حاصل نماید که
اولاَ : سهم الشرکه نقدی شرکت تسلیم گردیده است.
ثانیاَ : سرمایه غیرنقدی شرکت تقویم و تسلیم شده است.
2- آیا در شرکت نامه میزان سهم الشرکه غیر نقدی شرکت قید گردیده که به چه میزان تقویم شده است ؟
3- در صورتی که لازم باشد هیئت نظار می تواند مجمع عمومی فوق العاده را دعوت نماید.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


ا
اتحادیه تعاونی دارای ارکان ذیل است :
1- مجامع عمومی ،

2- هیئت مدیره ،
3- هیئت بازرسی.
مجامع عمومی رکن تصمیم گیرنده، هیئت مدیره، رکن اداره کننده و هیئت بازرسی رکن کنترل کننده است. علاوه بر این، اتحادیه تعاونی باید دارای مدیر عامل نیز باشد. در مقالات پیشین، به طور مفصل راجع به مجامع عمومی اتحادیه تعاونی، به گفتگو پرداختیم. در این مقاله درباره ی هیئت مدیره و هیئت بازرسی اتحادیه تعاونی سخن خواهیم گفت.

هیئت مدیره اتحادیه تعاونی
هیئت مدیره اتحادیه تعاونی از میان اشخاص حقیقی داوطلب که از طرف تعاونی های عضو پیشنهاد شده اند و با تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه انتخاب می شوند. هر تعاونی بیش از یک نفر در هیئت مدیره عضو نخواهد داشت. نخستین هیئت مدیره را ” اولین مجمع عمومی عادی ” که در بدو تاسیس اتحادیه تشکیل می شود، انتخاب می کند.
اعضای هیئت مدیره با رای مخفی و کتبی ( با ورقه ) و اکثریت نسبی برای مدت سه سال انتخاب می شوند. حائزین اکثریت بعد از اعضای اصلی، به ترتیب دارندگان آرای بیشتر، عضو علی البدل محسوب می شوند. تعداد اعضای اصلی و علی البدل در اساسنامه اتحادیه تعیین می شود. انتخاب هر یک از اعضا تنها برای دو دوره متوالی بلامانع است. افرادی که دوسوم آرای کل اعضای اتحادیه را کسب کنند، از ممنوعیت انتخاب بیش از دو نوبت متوالی مستثنا خواهند بود.
هیئت مدیره در اولین جلسه از میان اعضای اصلی خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره، یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب می کند. اعضای هیئت مدیره اتحادیه می توانند با تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه، حقوق، مزایا و پاداش دریافت کنند. در صورتی که عضو هیئت مدیره از محل دیگری حقوق بگیرد، از اتحادیه فقط پاداش دریافت خواهد کرد.
حقوق و مزایا و پاداش هیئت مدیره در چهارچوب آیین نامه مربوط تعیین می شود.

هیئت بازرسی اتحادیه
رکن دیگر از ارکان سه گانه اتحادیه تعاونی، هیئت بازرسی است. هیئت بازرسی مامور حسابرسی و بازرسی اتحادیه است. گزارش های هیئت بازرسی باید به تصویب اکثریت مطلق اعضای آن برسد.
هیئت بازرسی سه عضو اصلی و یک عضو علی البدل دارد و مجمع عمومی عادی اتحادیه آن ها را از میان اشخاص حقیقی یا حقوقی برای مدت یک سال مالی انتخاب می کند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. اعضای هیئت بازرسی ممکن است از بین اعضای تعاونی های عضو اتحادیه یا خارج از آن ها باشند. یادآوری می شود که نخستین هیئت بازرسی را اولین مجمع عمومی عادی که در بدو تاسیس اتحادیه تشکیل می شود، انتخاب می کند. در صورتی که شخص حقوقی به عضویت هیئت بازرسی انتخاب شود، باید یک شخص حقیقی را به نمایندگی خود برای انجام وظایف مربوط معرفی کند. بازرسان با تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه، حق الزحمه و پاداش دریافت می کنند.
هیئت بازرسی اتحادیه ها می تواند به تقاضای مجمع عمومی عادی، تعاونی های عضو اتحادیه و تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه، وظایف بازرسی تعاونی های عضو را نیز ایفا کند.

چند نکته :
در اتحادیه های تعاونی نیز مانند برخی از شرکت های تعاونی، اعضای هیئت مدیره ، مدیر عامل و بازرسان باید واجد شرایط معینی باشند. این شرایط در ماده 38 قانون بخش تعاونی مقرر شده است.
معاملات اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسان اتحادیه های تعاونی با اتحادیه مربوط، مانند معاملات اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسان شرکت های تعاونی با شرکت تعاونی مربوط، تابع مقررات و ضوابطی است که در چهارچوب دستورالعمل وزارت تعاون به تصویب مجمع عمومی عادی می رسد.
در اتحادیه های تعاونی نیز مانند شرکت های تعاونی، هیچ یک از اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل یا بازرسان نمی تواند سمت عضویت هیئت مدیره یا مدیریت عامل یا سمت بازرسی اتحادیه تعاونی دیگری را با موضوع و فعالیت مشابه قبول کند.
وزارت تعاون در صورت احراز تخلف در اداره امور اتحادیه تعاونی، می تواند مراتب را به دادگاه اعلام کند. دادگاه موظف است خارج از نوبت به موضوع رسیدگی کند و در صورتی که در رسیدگی مقدماتی تخلف هیئت مدیره احراز شود، حکم تعلیق مدیران اتحادیه را صادر کند؛ در این صورت وزارت تعاون موظف است به طور موقت افرادی را برای تشکیل مجمع عمومی عادی و انتخاب هیئت مدیره جدید منصوب کند.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

یکی از شرکت های پرمخاطب جهت ثبت و راه اندازی شرکت زنبورداری می باشد. زنبورداری در واقع، پرورش زنبور است و زنبوردار به فردی گفته می شود که وظیفه نگهداری زنبور عسل را برعهده دارد. برای ثبت شرکت زنبورداری می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا بامسئولیت محدود اقدام نمود. در ذیل به بررسی چگونگی راه انداری این شرکت ها می پردازیم. قدر مسلم آن است، خوانندگان عزیز در صورت مواجه شدن با هر گونه سوالی در این زمینه می توانند با همکاران ما در ثبت شرکت نیک در ارتباط باشند.

 

ثبت شرکت زنبورداری با مسئولیت محدود :
مطابق ماده 94 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد. از این تعریف بر می آید که سرمایه به سهم الشرکه تقسیم شده نه سهام و مسئولیت هر شریک در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه اوست و سهم الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نیست.
برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود یک سری شرایط ماهوی و شکلی مورد نیاز است.
شرایط ماهوی عبارت است از قصد،رضایت و اهلیت شرکا؛ تعیین موضوع شرکت و میزان سرمایه؛انتخاب نام شرکت و مدت آن؛ و از جمله شرایط شکلی می توان به شرکتنامه و نشر آگهی اشاره کرد. در رابطه با لزوم تنظیم شرکت نامه و نشر آگهی می توان گفت:
اگر شرکتی دارای شرکت نامه نباشد اساس آن به عمل نیامده و عقد آن بسته نشده و بدون آن باطل است، در قانون تجارت صراحتاً به لزوم تنظیم شرکت نامه اشاره نشده اما از بررسی مواد 97 قانون تجارت و 100 قانون تجارت آن می توان به ضرورت شرکت نامه پی برد.
به موجب ماده 197 قانون تجارت نشر خلاصه شرکت نامه ضروری می باشد و ضمانت اجرای آن مطابق ماده 198 قانون تجارت جواز ابطال عملیات شرکت می باشد.هرچند به موجب ماده 96 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود به محض تقویم و تسلیم آورده ها تشکیل می گردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:
1- کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد).
2- فتوکپی برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
3- تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران(لازم به ذکر است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند)
4- شرکت نامه 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
5- اساسنامه 2 جلد و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
6- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره 2 نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
7- اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9- معرفی نامه نمایندگان،در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
11- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها

ثبت شرکت زنبورداری سهامی خاص :
شرکت سهامی خاص شرکتی است که تماماَ سرمایه ی آن توسط موسسین تامین گردیده است. چون تشکیل شرکت های سهامی عام همراه با تشریفاتی طولانی است،مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده تری که طبعاَ شرکای کمتری دارد یک نوع شرکت سهامی مقرر داشته که بشرح فوق شرکت سهامی خاص نامیده می شود.در این قبیل شرکت،صدور اعلامیه ی پذیره نویسی وجود ندارد.تمام سرمایه از ناحیه ی موسسین تعهد و اقلاَ سی و پنج درصد آن در یکی از بانک ها به نام شرکت در حال تاسیس در حساب مخصوصی سپرده می شود.
سرمایه ی شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد.در صورتی که به عللی سرمایه ی شرکت تقلیل پیدا کند باید شرکا در ظرف یکسال آن را جبران والا شرکت را به نوع دیگر از شرکت ها از قبیل با مسئولیت محدود یا تضامنی تبدیل نمایند.
در نام شرکت باید کلمه ی «خاص»قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود و این کلمه در کلیه ی نوشتجات شرکت و آگهی ها باید رعایت گردد. مانند «شرکت سهامی خاص الوند»یا« شرکت سهامی دماوند خاص » و قید کلمه ی خاص باید در تمام نوشتجات شرکت تصریحاَ معلوم باشد. زیرا این نوع شرکت ها در حقیقت یک قسم شرکت سهامی خانوادگی و خصوصی است که مراجعه کنندگان باید اطلاع داشته باشند.همچنین، سرمایه ی شرکت به وسیله ی خود موسسین تامین می شود و حق صدور اعلامیه ی پذیره نویسی را ندارند، سرمایه ی شرکت ممکن است حداقل یک میلیون ریال باشد. هیئت مدیره ی شرکت سهامی خاص ممکن است از پنج نفر کمتر باشد. در ضمن، شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد وشرکت سهامی خاص نمی تواند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نماید یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:
1- دو برگ اظهارنامه شرکت سهامی خاص،تکمیل آن و امضاء ذیل اظهارنامه توسط کلیه ی سهامداران
2- دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص که ذیل تمام صفحات آن به امضاء کلیه ی سهامداران رسیده باشد.
3- دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
4- دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
5- فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین برابر اصل شود.
6- ارائه گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا باز شده است.
تذکر:در صورتی که مقداری از سرمایه ی شرکت آورده ی غیر نقدی باشد(اموال منقول و غیر منقول)ارائه ی تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتیکه اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت قرار داده شود ارائه ی اصل سند مالکیت ضروری است.
7- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها
8- کپی کارت ملی



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


 

انتخاب نام شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است. نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند.
بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای انتخاب اسم شرکت خود انرژی و زمان زیادی را صرف می کنند، چرا که انتخاب نام مناسب برای شرکت می تواند تمایز آشکاری بین آن ها و رقبا ایجاد کند.

نظر به اهمیت موضوع، ما در این مقاله به مهم ترین نکات در انتخاب نام شرکت پرداخته ایم.

ده نکته کلیدی در انتخاب نام شرکت
1- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند. به عنوان مثال استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد ، انجمن ، کانون ، تشکل ، بانک ، بهزیست ، بهداشت ، گمرک ، ارشاد ، تبلیغ ، تبلیغات ، فرهنگی هنری ، صندوق قرض الحسنه ، لیزینگ و … در نام شرکت یا موسسه منوط به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.
2- متقاضی تعیین نام می بایست احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری ( با ارائه وکالتنامه ) باشد.
3- در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
اسم خاص، آن اسمی است که بر فردی مخصوص و معین دلالت می کند. مانند حسن ، اسفندیار، رستم ، مهرداد
اسم خاص را جمع نمی بندند مگر در مواردی که مقصود از آن مثال یا مانند و نوع باشد. مانند سعدی ها
اسم خاص نکره یا ناشناس نمی شود.
4- دارای سابقه ثبت نباشد.
اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد. یعنی اگر قبلاَ شرکتی به نام " گل آور " ثبت شده باشد دیگر کسی نمی تواند شرکتی را با همین نام ثبت کند.
5- کلماتی که در اسم شرکت ها استفاده می شوند باید واژه بیگانه نباشد و فارسی باشد. یعنی نام شرکت در یکی از فرهنگ های دهخدا یا معین به عنوان کلمه ایرانی ذکر شده باشد.
6- جهت تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
7- مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.
8- لاتین نباشد.
9- کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و…شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه ،جزئی از نام محسوب نمی شود.
10- نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد ذیل قابل تایید نمی باشد:
– نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد.
– نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
– نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
– نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی؛
– استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد.
– هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد. تبصره : واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.
– از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
– استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
– چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان،ون،ین،ها و یا جمع مکسر)یا حذف آن باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد،امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
– واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
– اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
– اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد. تبصره : چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد،فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره،قابل ثبت است.
– نام های زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :
ملی ، ایران ، ملت ، کشور ، انتظام ، نظام ، نفت ، پتروشیمی ، دادگستر ، بنیاد ، سازمان ، مرکز ، بهزیست ، بانک ، بسیج ، جهاد ، آسانسور ، آژانس، ایثار ، ایثارگران ، شاهد ، شهید ، آزاده ، جانبازان ، تکنو ، فامیلی ، فیلتر ، ، باور ، میکروبرد ، تست ، استار ، تک ، مدرن ، پیک ، امنیت ، کارواش ، فانتزی ، شهروند ، اقتصاد ، میهن ، جوانان ، ایمان ، دکوراسیون ، هدف ، سپاه ، تکنیک ، دیتا ، تک نو ، تکنولوژی ، اورست ، مونتاژ ، ونوس ، دفتر ، ایتال ، بیو ، کنترل ، متریک ، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = کاشانه – تکنیک و تکنو معادل آن = فن – تکنولوژی معادل آن = فناوری یا فناوران – کلینیک معادل آن = درمانگاه – دکوراسیون معادل آن = آرایه
سیستم معادل آن = چرخه درخواست شود.
یادآوری می گردد که :
– نام های تایید شده، قابل انتقال به غیر نمی باشد.
– نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود قابل تغییر خواهد بود.
– جهت ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.
– موسسات غیرتجاری و شرکت های تعاونی از پرداخت هزینه تعیین نام معاف می باشند.
– در صورت رد درخواست نام پیشنهادی ، نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نمی باشد. البته در صورت سپری شدن زمانی بیش از 3 ماه از تاریخ تایید نام و در صورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف، و همچنین تغییر نام ، متقاضی می بایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام نماید.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

شرکت تعاونی غیر سهامی نزدیک ترین نوع شرکت تعاونی قانون ۱۳۹۲ به شرکت تعاونی طبق فرهنگ حقوقی داخلی وخارجی است. دو نوع شرکت تعاونی دیگری که قانونگذار۱۳۹۲ از دل شرکت های تعاونی درآورده است، سابقه قانونگذاری داخلی و خارجی ندارد و ظاهراً عملکرد موفقی هم نخواهد داشت، زیرا شرکت های تجارتی بر فرهنگ عمومی سرمایه داری در طی قرون استوار و رشد نموده است و بازی با الفاظ جایگزین آن نمی شود.

" شرکت تعاونی غیر سهامی طبق ماده ۴۳۷ قانون اشخاص حقوقی و شرکت های تجارتی شرکتی است که به وسیله چند شخص تشکیل و سرمایه آن در موقع تأسیس فقط به وسیله مؤسسان تأمین می شود وسرمایه آن به سهام یا هر نوع ورقه بهاداردیگر قابل تقسیم نیست و میزان سهم الشرکه هر یک از شرکاء از سقف مشخصی که به موجب این قانون تعیین می شود تجاوز نمی کند. شریک شرکت تعاونی غیر سهامی، به جز آنچه که به عنوان آورده در شرکت گذاشته است هیچ مسئولیتی در قبال دیون و تعهدات شرکت ندارد. به هر یک از شرکای شرکت تعاونی غیر سهامی عضو اطلاق می شود."
شرکت تعاونی غیر سهامی رسالتی شبیه رسالت سنتی شرکت های تعاونی دارد و بیشتر به همیاری و همکاری بین یاران همدل برای ارائه خدمات اهتمام می ورزد. تعداد اعضای شرکت تعاونی غیر سهامی از هفت نفر کمتر نمی تواند باشد و سرمایه هر شریک که فقط حق یک رأی در یک تعاونی دارد نمی تواند از یک هفتم کل سرمایه تجاوز نماید.
این شرکت از نوع سرمایه نیست زیرا مول نقش عمده ای درآن بازی نمی کند و موضوع آن ارائه خدمات به اعضاء است. در ماده ۴۳۸ تأکید به این شده است که شرکت تعاونی غیر سهامی فقط به اعضای تعاونی خدمات ارائه می کند. با وجود این شرکت تعاونی غیرسهامی شرکتی سود آور است ولی طریق تقسیم سود به این شکل است که در پایان هر سال مالی ما به التفاوت قیمت پرداختی بابت کالاها و یا خدمات ارائه شده به هر یک از اعضاء و قیمت تمام شده آن کالاها و یا خدمات به عنوان مازاد برگشتی به نسبت معاملات هر یک از اعضاء با شرکت به آن ها پرداخت می شود.
* شرکت تعاونی غیر سهامی به شرکت اشخاص شباهت دارد ولی بر خلاف شرکت اشخاص شخصیت شریک جز اینکه باید بر طبقه اشخاصی که شرکت را تشکیل می دهند تعلق داشته باشد در تشکیل آن مورد توجه نیست و شریک جز آنچه که به عنوان آورده در شرکت گذاشته است پس از انحلال مسئولیت دیگری ندارد.
• ترکیب اعضاء در شرکت تعاونی غیرسهامی :
در ماده ۴۳۷ ق.ا.ح.ش.ت شرکت تعاونی غیر سهامی به وسیله چند شخص تشکیل می شود که به آن ها عضو اطلاق می شود. عضو در شرکت های تعاونی شخصی است حقیقی که واجد شرایط مندرج در این قانون بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاونی و اساسنامه قانونی آن تعاونی باشد. ولی در ماده ۴۵۹ قانون جدید به دستگاه های اجرایی اجازه مشارکت و سرمایه گذاری داده شده است. طبق این ماده هریک از دستگاه های اجرایی که در شرکت تعاونی غیر سهامی مشارکت یا سرمایه گذاری کرده اند می توانند نماینده ای برای نظارت و بازرسی در شرکت و حضور در جلسات مجمع عمومی و هیأت مدیره به عنوان ناظر داشته باشند‌‌. ملاحظه می شود که در اینجا ارباب حرف نقشی ندارند و لازمه عضویت در شرکت تعاونی شاغل بودن نیست بلکه هر شخص حقیقی یا حقوقی مانند سایر شرکت ها می تواند عضو شرکت تعاونی غیر سهامی باشد.
در قانون ۱۳۷۰ اجازه داده شده بود که ۴۹% سرمایه شرکت تعاونی توسط وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک ها، شهرداری ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفین و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند ۲ اصل ۴۳ از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی، صلح، اقدام به کمک در تأمین و یا افزایش سرمایه شرکت های تعاونی نمایند، بدون آنکه عضو باشند. در قسمت آخر ماده یادآوری نموده است که شخصیت های حقوقی که به طرق فوق الذکر از جمله (مشارکت) تا ۴۹ % سرمایه شرکت تعاونی را تأمین می نمایند، عضو نباشند.
چنین تصور می شود که در قانون جمهوری اسلامی ایران شخص حقوقی نمی تواند به عضویت شرکت تعاونی پذیرفته شود. ولی با ملاحظه این ماده این برداشت قابل انتقاد به نظر می رسد. زیرا معمولاً نماینده شخص حقوقی در شرکت ها به عنوان ناظر تعیین می شود.
ملاحظه می شود که شرکت تعاونی غیر سهامی اگر چه دستگاه های اجرایی را به عنوان سرمایه گذار به مشارکت پذیرفته است ولی عملاً می تواند دو نوع عضو داشته باشد. نوع اول: آن اشخاص عادی که تعداد آن ها نباید از هفت نفر کمتر باشد و نوع دوم: دستگاه های اجرایی که می توانند نماینده ای برای نظارت و بازرسی در شرکت و حضور در جلسات مجمع عمومی و هیأت مدیره به عنوان ناظر داشته باشند.
ب : اهداف شرکت تعاونی غیر سهامی :
در ماده اول بخش قانون تعاونی ۱۳۷۰ اهداف شرکت تعاونی به نحوی که نوشته خواهد شد بیان شده بود. این اهداف مورد توجه قانونگذار است و دولت مکلف به دستیابی به آن است. به عبارت دیگر از دیدگاه قانونگذار شرکت تعاونی وسیله ای در کنار وسائل دیگر برای رسیدن به توسعه اقتصادی است.
ولی از دیدگاه حقوق خصوصی و اعضاء شرکت، تعاونی شرکتی است که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آن ها و تشویق به پس انداز تشکیل می شود. در این نوع شرکت نه تنها جستجوی منفعت که در سرلوحه اهداف شرکت های تجارتی دیگر قرار دارد، دیده نمی شود، بلکه توجه به مسائل اجتماعی و رفع مشکلات مشترک اعضاء، شرکت تعاونی را از دیگر شرکت های تجارتی ممتاز می نماید. در تعاونی تولید مشکل عمده مشترک اعضاء بیکاری است. لذا قانونگذار تصریح به این نموده است که در تعاونی های تولید عضو باید در تعاونی به کار اشتغال داشته باشد.
در ماده ۳ قانون شرکت های تعاونی ۱۳۵۰ پا فراتر رفته است و تصریح به این شده است که عضو به تمام یا قسمتی از خدمات مشترک موضوع شرکت احتیاج داشته باشد. وقتی نیاز به خدمات مشترک به وجود آمد عضویت در شرکت تعاونی برای تمام اشخاصی که محل عملیات یا سکونت آنها در حوزه عمل شرکت می باشد آزاد است و هیچ گونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت در شرکت نباید وجود داشته باشد. تنها عذر موجهی که ممکن است برای ممانعت ازعضویت وجود داشته باشد عدم کفایت ظرفیت فنی تأسیسات و وسائل و امکانات است. این مورد نیز باید در اساسنامه قید شده باشد و با استناد به اساسنامه و عدم کفایت طرفین از پذیرش عضو امتناع شود.
در قانون ۱۳۹۲ به اهداف شرکت تعاونی غیر سهامی اشاره ای نشده است ولی ترکیب اعضاء به تشکیل شرکت همان صورت قانون ۱۳۷۰ باقی مانده است و این ترکیب اعضاء و تشکیل شرکت نمی تواند اهداف صرف شرکت تجاری را دنبال نماید و عملاً همان اهداف قانون ۱۳۷۰ را دنبال می کند. در عمل مشخص نیست که آیا شرکت تعاونی غیر سهامی به دنبال همواری و همیاری گروهی یا وسیله ای در جهت رسیدن به اهداف کلان اقتصادی دولت و یا وسیله جستجوی منفعت در اختیار اعضاء است.
ج : پایبندی به اصول تعاون در شرکت تعاونی غیرسهامی :
در قانون بخش تعاونی ۱۳۷۰ اصول تعاون در دایره الزامات اهداف اقتصادی قانون کم رنگ شده است و اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی براصول تعاون که درهر قانون تعاونی باید وجود داشته باشد غلبه نموده است.
با این وجود قانون به اصول تعاون پایبند است. به این ترتیب که اگر چه در بعضی از موارد برای عضویت در تعاونی محدودیت قائل شده است و آزادی عضویت را از واجد شرایط سلب نموده است، ولی در ماده ۱۲ صریحاً اصل آزادی خروج از شرکت تعاونی اعلام و تذکر داده است که نمی توان منع خروج از شرکت تعاونی نمود. به همین ترتیب در تبصره ۴ ماده ۳۶ خدمات اعضاء هیأت مدیره در ازاء عضویت در هیأت مدیره شرکت های تعاونی بلاعوض است ولی هزینه اجرای مأموریت هایی که از طرف تعاونی در حدود بودجه مصوب مجمع عمومی به آنان ارجاع می شود قابل پرداخت است و مجمع می تواند مبلغی از سود خالص را به عنوان پاداش به آنان بپردازد.
در قانون شرکت های تعاونی ۱۳۵۰ که شرکت تعاونی با عنوان یکی از انواع شرکت های تجارتی تلقی می شده اصول تعاون نمایان تر دیده می شود. چنانکه دیدیم در تعریف شرکت تعاونی رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع چنین تصور می شود که در قانون جمهوری اسلامی ایران شخص حقوقی نمی تواند به عضویت شرکت تعاونی پذیرفته شود. ولی با ملاحظه این ماده این برداشت قابل انتقاد به نظر می رسد‌. زیرا معمولاً نماینده شخص حقوقی در شرکت ها به عنوان ناظر تعیین می شود.
در ماده ۳ قانون شرکت های تعاونی مقرر شده است که عضویت در شرکت تعاونی برای تمام اشخاصی که محل عملیات یا سکونت آنها در حوزه عمل شرکت باشد و به تمام یا قسمتی ازخدمات شرکت احتیاج داشته باشند آزاد است. شرط عضویت در شرکت تعاونی خرید و پرداخت تمام بهای لااقل یک سهم می باشد‌ هیچ گونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت در شرکت نباید وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفایت ظرفیت فنی تأسیسات و وسائل و امکانات شرکت مشروط بر اینکه در اساسنامه تصریح شده باشد. خروج هرعضو از شرکت اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد و بهای سهم یا سهام او حداکثر به ارزش اسمی باید ظرف یک سال از تاریخ خروج عضو از شرکت نقداً پرداخت گردد. مجمع عمومی عالی ترین مرجع اتخاذ تصمیم و ابراز اراده جمعی برای اداره امور شرکت است که در آن تمام اعضاء حق دارند حضور به هم رسانند و رأی خود را درباره موضوع دستور جلسه مجمع بدهند. در مجمع عمومی هر عضو قطع نظر از تعداد سهام فقط دارای یک رأی است.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت بوده و بزرگ ترین وسیله جلب منفعت است. هر شرکت باید دارای سرمایه باشد تا بتواند نتیجه ای از عملیات خود که تجارت است برده و منتفع شود. اهمیت شرکت های تجاری را از سرمایه آن ها می توان درک کرد. .

برای سرمایه حداکثری تعیین نشده و شرکاء به هر مقدار بتوانند ممکن است سرمایه را افزایش دهند. سرمایه شرکت از دو طریق می تواند افزایش یابد:
1- از طریق صدور سهام جدید
2- از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود
هرگونه تغییر در سرمایه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص
اولین قدم از راه ثبت افزایش سرمایه تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت هاست و صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و آگهی افزایش سرمایه شرکت نیز باید به اظهارنامه ضمیمه شود. ( به موجب ماده 169 لایحه، در شرکت سهامی خاص پس از آن که مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه را به تصویب رساند مراتب از طریق انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار شرکت به اطلاع صاحبان سهام می رسد. در این آگهی مهلت پذیره نویسی نیز قید می شود).
این اظهارنامه باید به امضای کلیه ی اعضای هیات مدیره برسد و حتی اگر یک عضو هیات مدیره اظهارنامه را امضا نکند افزایش سرمایه قابل ثبت نمی باشد و نمی توان وجوهی را که در اثر افزایش سرمایه به حساب مربوط واریز شده را به حساب شرکت منتقل کرد. راه حل برداشتن این مانع است که عضو هیات مدیره ای که اظهارنامه را امضا نمی کند از سمت خود استعفا و عضو دیگری را جانشین او کند.

مدارک مورد نیاز جهت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
به موجب ماده 183 لایحه، مدارک ذیل برای ارائه به مرجع ثبت شرکت ها الزامی می باشد :
– صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده یا اجازه آن را به هیئت مدیره داده است و در صورت اخیر، صورت جلسه هیئت مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرار داده است.
– یک نسخه از روزنامه ای که آگهی مذکور در ماده 169 این قانون در آن نشر گردیده است.
– اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید و در صورتی که سهام جدید امتیازاتی داشته باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه قید شود.
– در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیرنقد باشد باید تمام قسمت غیرنقد تحویل گردیده و با رعایت ماده 82 این قانون به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده باشد. مجمع عمومی فوق العاده در این مورد با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره نویسان سهام جدید تشکیل شده و رعایت مقررات مواد 77 لغایت 81 این قانون در آن قسمت که به آورده غیرنقد مربوط می شود الزامی خواهد بود و یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده باید به اظهارنامه مذکور در این ماده ضمیمه شود.
تذکر : مانند زمان تاسیس آورده غیرنقد باید تماماَ به شرکت تحویل داده شود و به ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری برسد و آورده غیرنقد را نمی توان به بیش از میزان ارزیابی کارشناسی رسمی دادگستری تصویب نمود.

لزوم پرداخت تمام مبلغ در هنگام افزایش سرمایه در سهامی عام و خاص
در زمان افزایش سرمایه بحث تعهد سرمایه برخلاف زمان تاسیس منتفی است و کلیه مبلغ باید به شرح ذیل پرداخت شود :
– از طریق بالا بردن مبلغ اسمی : کلیه افزایش سرمایه باید نقداَ پرداخت شود.
– از طریق صدور سهام جدید : کلیه افزایش سرمایه نقداَ پرداخته یا تهاتر شود.
نکته : در صورتی افزایش سرمایه امکان پذیر است که تمام سرمایه قبلی شرکت تماماَ تادیه شده باشد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 

علامت تجاری عبارت است از هرگونه علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر و … که برای امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجاری تعیین و انتخاب می شود علامت تجاری معرف و مشخص کننده محصولی است که تحت آن علامت عرضه می گردد چرا که نمی توان از یک نام به عنوان علامت تجاری استفاده نمود.

به موجب تبصره 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310 ثبت علامت در ایران اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد ولی ماده 2 اضافه می کند : " حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد ".
بنابراین موسسات تجاری جز در مواردی که دولت آن را الزامی کند، اجباری به ثبت علامت تجاری ندارند. ولی حق استعمال انحصاری علامت برای آن ها مشروط و منوط به ثبت آن علامت است به این معنی که اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند و به این جهت کلیه تجار و موسسات تجاری برای حفظ علامت خود از تقلید و تقلب، علائم خود را به ثبت می رسانند.
در این نوشتار، به بررسی مدارک و شرایط لازم جهت ثبت علامت تجاری فوم می پردازیم .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری فوم
1- مدارک مثبت هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
2- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
3-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر
4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط
6- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم(حداکثر 6 ماه)استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

شرایط مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری فوم
علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند، باید مشخص جنس و به نحوی باشد که بتوان آن را در انحصار صاحب علامت دانست مثلاَ برای کلاه علامت کلمه " کلاه " مشخص جنس نخواهد بود زیرا از کلمه " کلاه " منحصر بودن آن به یک نوع کلاه معلوم نمی شود ولی برای چایی استعمال شکل یا کلمه کلاه مانعی ندارد و خریدار می تواند چای کلاه نشان را از فروشنده مطالبه و خریداری نماید. همچنین اسامی عام نیز به جهت اجناسی که از آن نوع هستند استعمال نمی شوند زیرا معرف جنس نخواهند بود.

گواهی تایید ثبت علامت تجاری
پس از آنکه علامت تجاری به ثبت رسید گواهی ثبت با الصاق یک نمونه کامل آن به صاحب علامت داده می شود و نکات ذیل نیز در آن باید قید گردد.
1- تاریخ وصول اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
2- تاریخ ثبت علامت و شماره ثبت آن
3- اسم و شغل و تابعیت و اقامتگاه صاحب علامت
4- نوع مال التجاره و یا محصول و یا طبقات علامت مزبور
5- در صورتی که علامت قبلاَ در کشورهای خارج ثبت شده باشد تاریخ و شماره و محل ثبت آن
6- تاریخ صدور تصدیق
7- مدت اعتبار علامت
8- امضاء رئیس شعبه ثبت علائم تجاری و مدیر کل اسناد و املاک
لازم به ذکر است، مدت اعتبار علائم تجاری 10 سال است و پس از آن نیز قابل تمدید می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin

 
 


ثبت-برند
برند سازی و برندینگ از مفاهیم بسیار مورد توجه و کلیدی در کسب و کارهای این روزها است و بسیاری از افراد و شرکت های بزرگ تنها بر اساس برندینگ موفق خود به شهرت و سرمایه زیادی رسیده اند. برند سازی باعث ایجاد شهرت، اعتبار و به دنبال آن فروش و رشد سرمایه بیشتر است و کمتر کسی را می توان شناخت که به دنبال برندینگ شرکت و یا کسب و کار خود نباشد.


اما برای رسیدن به این موفقیت بدون تردید داشتن یک برند حرف اول را خواهد زد. برند تنها یک نقاشی و یا طرح نیست و به دنبال خود انتقال مفهوم و هدفی را دنبال می کند. این برند ها توسط هر فردی به راحتی در قالب حقیقی و حقوقی قابل ثبت هستند و حتی برخی از افراد اقدام به خرید و یا صاحب شدن برندی بصورت قانونی و یا غیر قانونی می کنند.

برند ها همیشه در لبه خطر قرار دارند. یعنی به سادگی می توان نمونه آنها را تولید کرد و حتی به راحتی از اعتبار سایر برند ها برخی از افراد به نفع خودشان با الگو برداری از آنها استفاده می کنند. از این رو سازمان جهانی ثبت برند تحت پروتکل و توافقنامه مادرید که کشورهای زیادی عضو آن هستند قانونی را مصوب کرد که طی آن برند یا علامت تجاری به ثبت برسد و همانند قوانین کپی رایت و قوانین مالکیتی برند به نام فرد حقیقی و یا حقوقی به ثبت برسد تا قابل دفاع باشد و حق هرگونه سو استفاده و برداشت نا درست از حق برند به صورت کپی و یا ساخت نمونه مشابه گرفته شود.

بر همین اساس سازمان مالکیت معنوری ایران نیز این حق را برای دارندگان برند یا علامت تجاری سال ها است که به رسمیت شناخته و بسیاری از صاحبین برند بدون لحظه ای تامل برند خود را ثبت کرده اند.

در نتیجه می توان اینگونه توضیح داد که اصلی ترین و مهم ترین اصل برای برندینگ و یا برند سازی داشتن برندی است که به ثبت رسیده باشد. زیرا برندی که به ثبت نرسیده باشد به راحتی قابل سرقت و سو استفاده است و سرمایه گذاری در راستای رشد و توسعه آن و به شهرت رساندن آن در واقع یک اشتباه تاکتیکی بسیار تاثیر گذار است.

از این دست نمونه ها زیاد است. شاید بتوان برند آدیداس را نمونه بارز این سو استفاده بر شمرد. همه ما به خوبی شاهد رشد نمونه های مشابه و یا کپی برند آدیداس و فروختن جنس تقلبی به نام این شرکت در طول سال های قبل بودیم. موضوعی که هم بر وجهه و اعتبار شرکت آدیداس با آن همه بزرگی و ادعا تاثیرات منفی زیادی گذاشت و هم باعث افت فروش و از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان این شرکت شد.

تا جایی که شرکت ادیداس نیز با اثبات برند خود و ثبت آن بصورت بین المللی اجازه دخل و تصرف در برند خودش را از شرکت های متخلف گرفت و توانست سرانجام سر و سامانی به اوضاع آشفته ای که پیدا کرده بود بدهد.

نمونه دیگر این برند ها را خود شما به راحتی می توانید مثال بزنید که در اطراف ما زیاد دیده می شوند.

در جامعه جهانی امروز ثبت برند هم بصورت داخلی و هم بصورت بین المللی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. بنابراین افرادی موفق به برند سازی در حوزه رقابتی خود می شوند که ضمن داشتن یک طرح برند موثر و خاص و منحصر به فرد از برند خود در مقابل تهاجم اشتباهات، خیال پردازی ها و هجمه ها جلوگیری کنند و بتوانند در هر زمان از حقوق آن دفاع کنند.

این افراد خیلی خوب می دانند برندی که حمایت شده باشد و بتواند به برندینگ مورد نظر آنها برسد نه تنها آنها را به سود و اعتبار زیادی می رساند بلکه باعث خواهد شد که خود برند نیز به عنوان یک دارایی ارزشمند و معتبر برای صاحب برند شناخته شود. چرا که امروزه برندهای موفق و شناخته شده با قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسند.

حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه باید برندی را طراحی کنید که منحصر به فرد باشد و چگونه باید آن را خیلی زود به ثبت برسانید.

طراحی علامت تجاری منحصر به فرد برای کسب و کار خودتان

برای اینکه یک برند منحصر به فرد و خاص برای کسب و کار خود داشته باشید و در حوزه برندینگ بتوانید آن را به خوبی معرفی کنید به راهنمایی های زیر توجه کنید:

برند باید محصول فکر و اندیشه خود شما باشد و بتواند به خوبی خدمت و یا تولید شما را توضیح دهد
برند باید کاملا به حوزه کاری شما مرتبط باشد و باعث تشویش اذهان و فریب مشتریان نشود
برندی که طراحی می کنید نباید کپی و یا مشابه با برند های دیگر حتی در سایر نقاط دنیا باشد.
مراقب باشید که در برند خود از رنگ پرچم ها و نشان های دولتی استفاده نکنید. حتی استفاده از آرم ها و نشان های حکومتی، بین المللی، ملی و کشوری به هر نحو در برند باعث خواهد شد برند شما اعتبار خود را از دست بدهد و یا حتی رد شود مگر اینکه از این سازمان های وابسته مجوزی داشته باشید
برای اینکه برند موفقی داشته باشید بهتر است از نشان جغرافیایی محل خود در برند استفاده کنید.
برند های مشهور و صاحب نام دارای خلاقیت و طرح های ویژه ای هستند که بیشتر پیرو نوآوری هستند.
در برند خود به هیچ عنوان از واژه های توصیفی و تعریفی و خاص استفاده نکنید زیرا ممکن است اصلا ثبت نشود.
در طراحی برند خود اگر کارت بازرگانی ندارید از واژه های لاتین استفاده نکنید
در طرح برند خود به هیچ عنوان از مصادیق غیر اخلاقی و یا مغایر با اخلاق حرفه ای ، شئونات اسلامی و مغایر با عرف استفاده نکنید.
برای برند خود مفهوم سازی کنید. برند باید نشانه هایی از حرف ها و تعهدات شما را به جامعه مشتریان انتقال دهد.
حالا که برند خود را با خصیصه های بالا طراحی کردید باید قبل از هر اقدامی و به منظور اطمینان از قابلیت ثبت آن بدون اینکه سرمایه گذاری انجام داده باشید آن را ثبت کنید. همیشه ممکن است چند سالی برای موفقیت برند خود زمان نیاز داشته باشید اما گاهی نیز تنها در چند ماه موفق به برند سازی حرفه ای خواهید شد. بنابراین بهترین زمان برای ثبت برند همان ابتدای امر است.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث رد برند شما شود و ممکن است همه تلاش و سختی هایی که متحمل شده اید یک شبه دود هوا شود.

ثبت برند
ثبت برند
برای ثبت برند چه باید بکنیم؟

برای اینکه علامت تجاری خود را ثبت کنید باید در هر جای ایران که هستید مدارک و مستندات خود را برای اداره مالکیت معنوی در تهران ارسال کنید و تنها در تهران می توانید تشکیل پرونده دهید زیرا این اداره شعبه دیگری ندارد.

اما قبل از ورود به تهران باید دو کار بزرگ و عمده را انجام داده باشد.

استعلام ثبت برند
در این مرحله قبل از اینکه هزینه ای انجام دهید با کمک مشاوران خبره حقوقی و از طریق ابزارهایی مانند سایت خود اداره مالکیت معنوری اقدام به استعلام در خصوص امکان سنجی ثبت برند پیشنهادی خود می کنید.

ثبت نام در سایت اداره مالکیت معنوی
به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت متقاضیان در اداره مالکیت معنوی و حذف رفت و آمد های زیاد این اداره اقدام به ایجاد امکان ثبت نام برای ثبت برند بصورت الکترونیکی و یا انلاین نموده است. در این حالت باید متقاضی و یا نماینده حقوقی او بعد از تهیه مدارک و مستندات لازم مانند اظهارنامه ثبت برند اقدام به ثبت نام در این سایت نموده و مدارک و مستندات و نمونه برند را بارگذاری کند.

در مدت ۴۵ روز این درخواست بررسی می شود و سپس چنانچه درخواست ایرادی نداشته باشد برای ارسال مدارک و مستندات و یا حضور در اداره مالکیت معنوی باید اقدام شود.

بهترین حالت این است که حتی برای ثبت نام در سایت اداره به دلیل زمان بر بودن و هزینه بر بوددن مراحل بررسی و غیر قابل عودت بودن هزینه ها با یک مشاور و یا وکیل درجه یک حقوقی مشاوره نمایید و یا این کار را به او واگذار نمایید . اطمینان داشته باشید که هزینه این کار بسیار برای شما کمتر از زمانی خواهد بود که بخواهید مرتبا اصلاحیه بزنید و یا به این اداره رفت و آمد داشته باشید.

در نهایت در صورت تایید مدارک و مستندات برند شما با طی تشریفات قانونی مانند پرداخت هزینه ها، ثبت در دفتر ثبت، دو مرتبه آگهی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار و … برند به نام شما به ثبت خواهد رسید و یک گواهینامه ۱۰ ساله به نام شما صادر خواهد شد.

این گواهینامه ۱۰ ساله یک مفهوم بیشتر ندارد. صاحب اول و آخر این برند شما هستید و هیچ کس جز شما نمی تواند از این برند بهره برداری کند و در صورت مشاهده این موضوع به راحتی شما می توانید از دست متخلف شکایت کرده و غرامت دریافت کنید.

اکنون این اطمینان وجود دارد که شما به راحتی اقدام به تبلیغات گسترده، صرف هزینه، معرفی برند و نهایتا رسیدن به برندینگ مورد نظر خودتان بدون کوچکترین نگرانی بکنید.

اجازه دهید در این راه حساس و مهم که نقش بسیار زیادی در آینده کسب و کار شما دارد مشاورین حقوقی حرفه ای موسسه حقوقی شما را همراهی نموده و به برند سازی شما کمک کنند. به یاد داشته باشید که مشاورین خبره حوقی بهترین افراد برای کمک به برند سازی شما هستند و فراموش نکنید که برند شناسنامه و شناسه محصولات شما است و اگر به خوبی طراحی و ثبت و نهایتا معرفی نشود نمی تواند تاثیر گذار باشد و برعکس اگر به خوبی برند سازی کنید بدون تردید اثرات آن را در سود های سرشار برای کسب و کار خود خواهید دید.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin


ثبت مادرید به دو روش موافقتنامه های Trips و مادرید انجام می شود که هر یک شامل قوانین خود می شوند.توافقنامه Trips طبق قوانین جهانی WTO انجام می شود.این توافقنامه را بیش از ۱۵۰ کشور امضا کرده و عضو آن شده اند.ثبت برند در این توافقنامه برند را بدون هیچ واسطه ای در سوئیس به ثبت جهانی می رساند.به این معنی که برای ثبت برند این توافقنامه نیازی به ثبت در کشور مبدا نیست.لازم به توضیح است ایران عضو این توافقنامه نمی باشد.
ثبت مادرید و توافقنامه مادرید به این شکل است که شرط ثبت برند به صورت بین المللی در مرحله اول ثبت در کشور مبدا می باشد.جهت عضویت در این سیستم اشخاص باید یک اظهارنامه بین المللی را به اداره مالکیت صنعتی تسلیم کرده و کشورهای مد نظر خود را بین ۸۵ کشوری که عضو مادرید هستند انتخاب و فعالیت خود را در آن کشورها شروع کند تا مورد حمایت های لازم قرار گیرد.
شخص باید تقاضانامه بین المللی خود را به یکی از سه زبان فرانسه ، اسپانیولی و انگلیسی ترجمه کند



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yasamin



ایران دارای هشت منطقه آزاد تجاری به شرح چابهار، قشم، کیش، اروند، انزلی، سلفچگان، ارس و ماکو می باشد.

با توجه به عدم وجود قوانین پیچیده و دست و پاگیر شما می توانید با سهولت بیشتری در این مناطق ثبت شرکت خود را انجام دهید. شما هر نوع شرکتی که در مناطق آزاد به ثبت برسانید و هر نوع شرکتی راه اندازی کنید از معافیت مالیاتی ۲ ساله برخوردار خواهید بود. لازم به ذکر است که اتباع خارجی برای ورود و رفت و آمد به این مناطق نیازی به اخذ ویزا و روادید ندارند. در این مناطق مالکیت خارجی ۱۰۰ درصدی است. و با توجه به مورد ذکر شده می توانید به راحتی سرمایه گذار خارجی جذب کنید. اگر میخواهید جابجایی ارز با سایر مناطق آزاد به راحتی و آزاد داشته باشید ثبت شرکت در مناطق آزاد این امکان را به شما خواهد داد.همچنین از خدمات پولی و ارزی، انعطاف پذیر نیز برخوردار خواهید بود. خدمات بیمه در این مناطق بسیار گسترده می باشد که خود یک مزیت بزرگ است. همچنین معاملات ارزی نیز به سهولت انجام می شود.

فعالیت های بورس واوراق بهادار در این مناطق وجود دارد، همچنین از فعالیت های این مناطق می تواند به بورس نفت و پتروشیمی هم اشاره کرد، با ثبت شرکت در مناطق آزاد برای وارادات ماشین آلات صنعتی با محدودیت های گمرکی مواجه خواهید شد.

روال کار و انجام هر نوع ثبت شرکت، ثبت موسسه، ثبت آثار و ثبت اختراع در مناطق آزاد به آسانی انجام می شود.

همچنین برای صادرات و ترانزیت کالا تشریفات ساده ای نیز وجود دارد. کالاهای مجاز را می توان به راحتی وارد این مناطق نمود.

تفاوت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری

این دو منطقه با هم تفاوت های بسیاری دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در مناطق ویژه آزاد، معافیت مالیاتی به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال لحاظ می شود. اما در مناطق ویژه قوانین مالیاتی دقیقا شبیه به داخل کشور است.

فروش کالا به صورت خرده فروشی در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان دارد اما در مناطق آزاد هم خارجی ها و هم ایرانی ها می توانند این کار را انجام دهند.

نکته بعدی در مورد روادید اتباع خارجی است. برای این مورد، در مناطق ویژه باید طبق قوانین داخل کشور امور انجام شوند اما، برای مناطق آزاد قوانین خاص خود را دارند و از قوانین داخل ایران پیروی نمی کنند.

حال با آگاهی از این موارد و مزایای ثبت شرکت در منطقه آزاد، جهت هرگونه مشاوره تخصصی می توانید از کارشناسان ثبت راهنمایی دریافت کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()