مستندات لازم برای حق تقدم ثبت
نوشته شده توسط : yasamin

 


اظهارنامه شامل اطلاعاتی از جمله تاریخ، شماره ثبت و کشوری که اظهارنامه اصلی در آن جا وصول شده و در صورت ثبت اظهارنامه بشکل منطقه‎ای یا بین‎المللی، اداره‎ای که اظهارنامه در آن جا ارائه گردیده است.
تحویل اصل مدارک مورد نیاز به همراه ترجمه برای اسنادی که به زبان خارجی تنظیم شده و ضمیمه اظهارنامه الزامی است.
پرداخت هزینه‎های حق تقدم و ارائه رسید مربوط به پرداخت‎ها به اداره ذیربط ضروری خواهد بود.
چنانچه امور اداری توسط نماینده قانونی شرکت انجام شود، ارائه وکالتنامه الزامی است.
اگر ادعای حق تقدم شامل تمامی محصولات اعم از کالا و خدمات مندرج در اظهارنامه نباشد، اشاره به تمامی کالاها و فعالیت‎ها در درخواست حق تقدم ضرورت دارد.
مدت زمانی که برای حق تقدم ثبت علامت در نظر گرفته شده، 6 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی می‎‎باشد و روز تسلیم اظهارنامه جزء مدت محسوب نمی شود.

حق تقدم ثبت

 

حق تقدم ثبت چه مزایایی دارد؟
سهامداران با انجام حق تقدم مجاز خواهند بود تا در زمان اعمال افزایش سرمایه تعداد 100 سهم از سهام شرکت را در اختیار بگیرند.
از دیگر مزایای حق تقدم ثبت، بوجود آمدن فرصت سرمایه گذاری و فعالیت‎های تجاری و اقتصادی می‎باشد.
در صورتی که هنگام افزایش سرمایه شرکت، سهام در اختیار شرکا نباشد، صاحبان سهم می‎‎توانند از طریق حق تقدم عرضه شده توسط دیگر سهامداران، سهم خود را افزایش دهند.

نحوه حق تقدم ثبت
هنگامی که یک علامت مورد تقاضا که در کشور دیگری به ثبت رسیده و یا برای ثبت اظهارنامه داده شده است، قابل درخواست توسط متقاضی می‎باشد و در این خصوص نیز حق تقدم وجود دارد.

بر طبق بند 5 از ماده 4 مکرر کنوانسیون پاریس، گواهینامه‌های حق اختراعی که با استفاده از حق تقدم در کشورهای مختلف اتحادیه صادر گردیده‎اند، به اندازه مدت زمان ثبت ورقه‎های اختراع، بدون استفاده از حق تقدم ثبت می‎گردند.

بر طبق ماده 4 قانون ثبت، طول و دوره حق تقدم بر طبق انواع گوناگون حقوق مالکیت صنعتی متفاوت است. برای حق تقدم برای اختراع، نمونه‎ها یا اشیاء مصرفی، یک دوره 12 ماه و برای طرح‎های صنعتی و علائم تجارتی این دوره به 6 ماه کاهش پیدا می‎کند.

برای حق تقدم ثبت، اظهارنامه موخر تکمیل میشود که باید راجع به همان موضوع اولیه اظهارنامه باشد و موضوع هر دو در رابطه با اختراع، نمونه اشیاء مصرفی، علائم تجارتی یا طرح صنعتی واحدی به یک صورت تکمیل شده باشد.

بند (ب) از ماده 4 کنواسیون پاریس مقرر می‎دارد: «که در برخورد با ادعای حق تقدم اظهارنامه موخر باید طوری رفتار شود که گویی قبلاً در زمان ثبت اظهارنامه اول در کشور خارجی، ثبت شده و تمامی اقدامات انجام شده در فاصله زمانی ثبت اظهارنامه‌های اولیه و موخر، نمی‎تواند حقوق ناشی از اظهارنامه موخر را منتفی سازد.»

ماده 6 کنوانسیون در این رابطه چنین مقرر داشته که: «حق تقدم می‎‌تواند بر اساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه‎ای و یا بین‎المللی که توسط متقاضی یا نماینده او در هر کشور یا برای هر کشور عضو کنوانسیون مذکور ارائه شده باشد، انجام شود.»

بر طبق درخواست اداره ثبت از متقاضیان حق تقدم موظفند تا در زمان مشخصی کپی اظهارنامه اولیه گواهی شده توسط ثبت محل تقاضا را تحویل دهند. حق استفاده انحصاری از یک علامت، مختص به کسی خواهد بود که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده است.

در صورتی که متقاضی ثبت بخواهد با استناد به تقاضای ثبت خارج از کشور، از مزایای حق تقدم تا حداکثر12ماه استفاده نماید، باید مدارک و مستندات لازم و مرتبط با حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15روز از آن تاریخ ارائه دهد.

 


رتبه بندی شرکت
رتبه بندی شرکت به منظور تعیین درجه آنها شکل می‎گیرد که بر طبق آن میزان توانایی شرکت توسط معاونت فنی و عمران استانداری اعلام می‎شود. هدف از رتبه بندی شرکت ‎ها‎، تضمین کیفیت و کمیت شرکت در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره‌وران است. اما این تعریف کوتاهی از رتبه بندی شرکت بود در ادامه بیشتر به رتبه بندی شرکت می پردازیم
چرا رتبه بندی شرکت
رتبه بندی شرکت‎ها‎ به منظور تعیین درجه آنها شکل می‎گیرد که بر طبق آن میزان توانایی شرکت توسط معاونت فنی و عمران استانداری اعلام می‎شود.. هدف از رتبه بندی شرکت‎ها‎، تضمین کیفیت و کمیت شرکت در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره‌وران است. رتبه بندی شرکت‎ها‎ به صورت عدد 1تا 5 می‎باشد که عدد 1 بیانگر بالاترین رتبه و عدد 5 نشانه پایین ترین سطح یک شرکت از نظر کیفیت خدمات و یا حقوق بهره وران می‎باشد.

 

نحوه رتبه بندی شرکت
مراجعه متقاضی به سامانه ساجات و مطالعه تمامی آیین نامه‎های مصوب معاونت راهبردی
اسکن کردن تمامی مدارک مورد نیاز
ارائه شناسه و گذرواژه در ثبت نام اولیه
ارائه کلیه مدارک مورد درخواست در ثبت نام مرحله دوم
بررسی و مطالعه پرونده ارسالی توسط ارگان مربوطه
صدور پرونده الکترونیکی به استانداری و سپس صدور کارتکس شرکت توسط این ارگان

رتبه بندی شرکت

 

چه شرکت‎ها‎یی می‎توانند رتبه دریافت نمایند؟
شاید بتوان گفت غالب شرکت‎ها‎یی که تشکیل می‎شود از قبیل شرکت‎های ساختمانی، کاوش زمینی، ارتباطات، نفت و گاز، نیرو، راه، حمل و نقل، تاسیسات، کشاورزی، آب و مرمت آثار باستانی می‎توانند در جهت اخذ رتبه اقدام نمایند.

 

نکات اساسی در اخذ رتبه شرکت
سوابق شرکت برای شرکت‎هایی که سابقه فعالیت چندان زیادی ندارند، معیار رتبه بندی نخواهد بود.
به منظور ارتقا رتبه 5 یک شرکت به رتبه 4، باید به مقدار حد نصاب لازم متناسب با هر رشته، مورد تقاضا ارائه گردد.
داشتن مدرک کارشناسی بیش از نیمی از اعضای هئیت مدیره به منظور اخذ رتبه 1 در میان هر دو شرکت پیمانکاری و مشاور الزامی می‎باشد.
برای اخذ رتبه برای شرکت، وجود مهندس با 7 سال سابقه بیمه و زمینه کاری مرتبط یا وجود دو مهندس با 3 سال سابقه بیمه مرتبط در ردیف اعضای هیئت مدیره ضرورت دارد.

رتبه‎بندی شرکت‎های پیمانکاری
میزان سرمایه و توانائی مالی شرکت
مبلغ کل قراردادهای انجام شده و سوابق شرکت
تعداد نیروی فنی و مهندسی متخصص یک شرکت و میزان سابقه کار آنها

رتبه بندی شرکت‎های مشاور
اظهارنامه مالیاتی
میزان امکانات فنی و نرم افزاری
تعداد نیروی متخصص فنی و مهندسی
هزینه پروژه‎های انجام شده در 15 سال اخر فعالیت شرکت

رتبه شرکت‎ها‎ به منظور دسته بندی شرکت‎ها‎
شرکت‎ها‎ براساس تقسیم بندی که از سوی معاونت فنی و عمران استانداری صورت گرفته به دو گروه شرکت‎های پیمانکاری با رتبه‎های بین 1-5 و شرکت‎های مشاور رتبه‎های با 1-3 تقسیم بندی می‎شوند. شرکت‎ها‎ی مشاور در حیطه طراحی و نظارت بر ساخت فعالیت دارند و واسطه بین پیمانکار و کارفرما به شمار می‎روند اما شرکت‎های پیمانکاری در حوزه اجرایی و اجرای پروژه‎های عمرانی فعالیت دارند و قردادهای اجرایی نیز در زمینه ساخت و نظارت بر پیمانکار انجام می‎شود.

همچنین در مورد راهنمای رتبه بندی شرکت میتوانید به صورت جامع تر در این پست ما مراجعه کنید

 


نحوه ثبت اختراع
نحوه ثبت اختراع به چه صورت است ؟ متقاضیان برای ثبت اختراع خود نیازمند مدارک و مستنداتی هستند تا بتوانند مالکیت خود را بر وسیله اختراع شده اثبات نمایند. این مدارک در این مقاله گنجانده شده است.
اختراع راه حلی خلاقانه و یک نوآوری که موجب رفع مشکل می‏شود و انجام برخی امور را تسریع می‏بخشد. کسی که موفق به اختراع شده را مخترع می‎نامند که می‏تواند اختراع خود را در اداره کل ثبت شرکت‎ها‏ و مالکیت صنعتی به ثبت برساند. این امر به منظور محفوظ ماندن حق بهره برداری از منافع اختراع برای شخص مخترع و جلوگیری از سوء استفاده سایرین از وسیله اختراع شده می‏باشد. لازم به ذکر است که تقاضا برای ارزیابی و تایید علمی اختراع امری اختیاری بود و می‌تواند از طریق شخص متقاضی و یا از طریق اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی انجام شود.

 

نحوه ثبت اختراع

 

متقاضیان برای ثبت اختراع خود نیازمند مدارک و مستنداتی هستند تا بتوانند مالکیت خود را بر وسیله اختراع شده اثبات نمایند. این مدارک عبارتند از :

سه نسخه اظهارنامه ثبت اختراع
پرداخت حق الزحمه اداره ثبت و ارائه رسید آن به اداره
کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان ثبت اختراع
ارائه سه نسخه نقشه‎ها‏ی اختراع در یک کاغذ با طول 34 و عرض 22 سانتیمتر
شرح اختراع و بیان تمامی جنبه‏های اختراع در یک کاغذ A4 و ارائه سه نسخه از آن

متقاضی پس از ارائه مدارک مذکور باید مدتی را جهت بررسی اختراع توسط اداره ثبت طی نماید. این بررسی به منظور اثبات عدم ناقص بودن اختراع، تکراری نبودن و اثبات فقدان مورد مشابه صورت می‏گیرد. ارزیابی و تایید علمی اختراع با استفاده از تجارب علمی، مشاوره‌ها و بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی بوده و طبق آن، ارزیابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق مراکز علمی، تحقیقاتی کشور انجام می‏شود.

پس از صحت و سقم کامل اختراع، متقاضی جهت انجام مصاحبه به اداره ثبت خوانده می‏شود تا از صحت اختراع توسط فرد اطمینان حاصل گردد. دستور چاپ آگهی اعلام اختراع توسط روزنامه رسمی صادر و و پس از چاپ، اختراع به نام شخص ثبت شده تلقی می‏شود. ارزیابی و تایید علمی اختراع هزینه‌ای دربر ندارد و به صورت رایگان انجام می‎شود.

برای اینکه بهتر بدانید اختراعات قابل ثبت کدامند ؟ کافی است این پست ما را در این مورد دنبال کنید تا اطلاعات مطلوبی بدست آورید

 

 

شرایط پذیرش تقاضای ارزایابی و تایید علمی اختراع

ثبت اولیه اختراع در مراجع حقوقی و ارائه ورقه ثبت
ارائه تقاضای ارزیابی و تایید علمی اختراع
ارزیابی و تایید علمی اختراع بیش از 2 بار انجام نمی شود. به عبارت دیگر چنانچه اعتبار علمی اختراع رد شود، متقاضی تنها یکبار دیگر می‎تواند جهت ارزیابی علمی آن توسط مرجع دیگری غیر از مرجع بررسی کننده اولیه، درخواست نماید.
برای درخواست ارزیابی و تایید علمی اختراع به کجا باید به اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری واقع در تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان فرصت جنوبی، شماره 71، طبقه پنجم مراجعه نمود.
شما میتوانید درباره شیوه های ثبت اختراع در ایران و جهان در پستی دیگر توسط ما اطلاعات بیشتری را کسب نمایید

 

کشفیات خارج از حیطه اختراع
تئوری‎ها‏ی علمی ، کشفیات و فرمولهای ریاضی
طرحها و قواعد یا روشهای انجام کار تجارت و آنچه برای فعالیت‎های صرفاً فکری یا بازی کردن می‌باشند.
روش معالجه بدن انسان یا حیوان از طریق درمان یا جراحی و همچنین روشهای تشخیص بیماریها که روی بدن انسان یا حیوان صورت می‎گیرد.
۰
نحوه دریافت کارت بازرگانی
نحوه دریافت کارت بازرگانی به چه صورت است ؟ برای کلیه تجار اخذ کارت بازرگانی الزامی می‎باشد که پس از سپری کردن مراحل قانونی قابل دریافت است و می‎توان از آن برای واردات و صادرات کالا استفاده کرد.
کلیه تجار و کسانی که در حیطه تجارت فعالیت دارند، اخذ کارت بازرگانی برای آنان الزامی می‎باشد که پس از سپری کردن مراحل قانونی قابل دریافت است و می‎توان از آن برای فعالیت در زمینه‎ها‎ی واردات و صادرات کالا استفاده کرد. مالکیت کارت بازرگانی به نام مدیر و مسئول موسسه تجاری ثبت می‎شود. از اینرو باید ابتدا مدارک مربوطه تهیه شود و با مراجعه به اداره کل ثبت شرکتها و اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن ایران مراحل قانونی برای اخذ کارت بازرگانی طی شود. لازم به ذکر است که کارت بازرگانی باید از قبل در دفتر ثبت تجارتی ثبت شده باشد.

 

 

 

نحوه صدور کارت بازرگانی
شرط سنی یکی از ملزومات اخذ کارت بازرگانی می‎باشد، داشتن 23 سال سن و کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است. از دیگر شرایط صدور کارت بازرگانی، داشتن سابقه فعالیت در زمینه‎ها‎ی تجارتی یا تولیدی به مدت حداقل سه سال است. شرایط دیگری نیز برای این منظور وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‎کنیم :

 

تعیین محل فعالیت به شکل ملکی و یا استیجاری
داشتن اظهارنامه‎ها‎ی ثبتی و دفاتر قانونی
حساب جاری معتبر و فعال در یکی از بانک‎ها‎ی کشور

برای تجار خارجی که متقاضی اخذ کارت بازرگانی هستند، بهره مندی از شرایط مذکور به جز کارت پایان خدمت و یا معافیت الزامی است. هم چنین این افراد باید برگه اقامت معتبر و پروانه کار نیز داشته باشند. کارت بازرگانی به شرطی به بازرگانان خارجی تعلق می‎گیرد که متقابلا کشور آنها نیز حق چنین فعالیتی را برای اشخاص حقیقی ایرانی در نظر گرفته باشد.

همچنین شما میتوانید در مورد شرایط صدور کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی در این پست اطلاعات بیشتری را کسب نمایید

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی
مرحله اولیه تهیه اظهارنامه، ثبت نام در دفاتر بازرگانی است که تاجران باید سه برگ آن را مشابه با آنچه که در ضمیمه به عنوان نمونه نشان داده شده، با اطلاعات صحیح تکمیل و امضا کنند. علاوه بر این در صورتی که دارای موسسه تجاری هستند، تمامی اوراق باید ممهور به مهر شرکت شوند. برای تهیه این اوراق می‎توان به اداره کل ثبت شرکت‎ها‎، دایره فروش اوراق بهادار مراجعه کرد.
برای اخذ کارت بازرگانی دارا بودن دفاتر قانونی (روزنامه و کل ) ضرورت دارد. صاحبان شرکت‎ها‎ی تجاری باید این دفاتر را بر طبق میزان معاملات خود در انواع 50، 100 یا 200 برگی تهیه کرده و نسبت به تکمیل و پلمپ آنها در اداره ثبت شرکت‎ها‎ اقدامات لازم را مبذول دارند. به منظور بهره‎مندی کلیه اوراق از اعتبار، امضا و ممهور نمودن دو برگ اظهارنامه پلمپ دفاتر و انجام تمامی موارد مذکور، در سال جاری الزامی می‎باشد.
اشخاص حقیقی به منظور اخذ کارت بازرگانی باید یک برگ فتوکپی صفحه اول شناسنامه را ارائه دهند. این کار برای اشخاص حقوقی شامل فتوکپی روزنامه رسمی شرکت نیز می‎باشد.
از جمله مدارک دیگری که باید به همراه سایر موارد مذکور به اداره مربوط تحویل داده شود، رسید بانکی مربوط به حق الثبت نام است.
در صورتی که تمامی موارد به وسیله نماینده قانونی یا وکیل شخص حقیقی یا حقوقی پیگیری می‎شود، وکالت نامه رسمی نیز یکی دیگر از مدارک لازم خواهد بود که باید توسط خود شخص و صاحب کارت بازرگانی امضا گردد.
جواز برای انبوه سازی
برای انبوه سازی باید چگونه جواز بگیریم؟
جواز برای انبوه سازی به چه صورت باید دریافت شود ؟
دریافت مجوز برای انبوه سازی برای مدت مشخصی خواهد بود که پس از اتمام مدت اعتبار، مدیران شرکت برای اخذ مجدد مجوز باید به وزارت مسکن و شهرسازی مراجعه کنند.

انبوه سازی به معنای قرار گرفتن قطعات و اجزای مختلف ساختمان در کنار یکدیگر که این قطعات پیش‎تر در کارخانه‏ها‎ ساخته شده اند. برای انبوه سازی اخذ مجور الزامی است چنان که گفته می‎‎شود تمامی شرکت‏ها‎یی که به انبوه سازی مشغول هستند موظف به اخذ پروانه اشتغال هستند.

دریافت مجوز برای انبوه سازی برای مدت مشخصی خواهد بود که پس از اتمام مدت اعتبار، مدیران شرکت برای اخذ مجدد مجوز باید به وزارت مسکن و شهرسازی مراجعه کنند و با طی نمودن مراحل اداری، به اخذ مجدد مجوز و یا تمدید اعتبار مجوز قبلی اقدام نمایند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: